21 juni 2025
Bewering 1: De financiële situatie van KLM verslechterd en er is noodzaak tot investeren.
Dat er betere cijfers gedraaid moeten worden zien medewerkers ook. Tegelijkertijd gaat het financieel goed genoeg voor flinke bonussen aan de top en het ruimhartig compenseren van vliegers (30 miljoen euro). Dat de rekening eenzijdig wordt neergelegd bij grond, 0% salaris erbij en 5% meer ‘productie’ draaien, is onacceptabel. De medewerkers van KLM Grond zorgen ervoor dat de vliegtuigen kunnen vliegen en zijn qua productiviteit al de best-in-class. Zoek het geld met échte oplossingen in plaats van botte bezuinigingen op personeel.
Bewering 2: Personeel heeft al zoveel gekregen
KLM schermt met loonsverhogingen tussen de 25 en 40% in de afgelopen drie jaar. Maar de inflatie in de tussentijd vergeten ze te benoemen en langer terug kijken doen ze ook niet. Door flinke druk en zelfs acties van jou en je collega’s is het vakbonden gelukt de afgelopen drie jaar de inflatie bij te benen: nu staan jullie weer op nul. En wat vraagt de directie: om de broekriem aan te halen terwijl ze zelf hun zakken gevuld hebben. Wij gaan niet inleveren op onze koopkracht het is dus tijd dat KLM een fatsoenlijke loonsverhoging betaald.
Bewering 3: De meerderheid van het personeel wil geen acties
De meerderheid van het personeel wil dat de KLM directie over de brug komt met koopkrachtbehoud, een permanente RVU-regeling, eerlijkere IPB-regeling en voldoende compensatie voor flexibiliteit en productiviteit. Helaas houd de directie de KLM medewerkers al 20 onderhandelingen gedurende een half jaar aan het lijntje. De maat is vol en daarom staat de meerderheid van het personeel achter acties totdat de KLM directie aan de eisen van vakbonden tegemoet gaat komen.
Bewering 4: 24 uurs acties zijn wel heel drastisch
Om een actie goed te kunnen voeren moet het duidelijk en veilig zijn. Een 24-uurs actie is ingrijpend, maar geeft direct duidelijkheid: passagiers kunnen vooraf omgeboekt worden, er kunnen maatregelen getroffen worden voor onze collega’s van cabine en cockpit en het is een veilige actie waardoor er zo min mogelijk chaos is op de luchthaven. Tijdens de actievergaderingen werd ook snel duidelijk dat het geduld na een half jaar en 20 gesprekken op is: daarom is er brede steun onder werknemers voor een veilige en duidelijke staking van 24 uur. Het is ook goed om te bedenken dat in andere landen er op luchthavens ook regelmatig 24 uur gestaakt word én in andere sectoren ook. KLM is wat dat betreft geen uitzondering.
Bewering 5: Deze stakingen gaan ten koste van de passagiers
Een staking heeft altijd impact op de dienstverlening. Daarom kiezen we voor een redelijke aanzegtermijn en een duidelijke actie: zo kan er zo snel als mogelijk perspectief en duidelijkheid geboden worden aan deze passagiers. Wij zien veel steun van reizigers omdat zij dezelfde zorg hebben als de KLM medewerkers: de kwaliteit van de dienstverlening is namelijk direct afhankelijk van de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van het grondpersoneel! Met een goede cao is er goede diensverlening.
Bewering 6: Je moet je vooraf registreren bij KLM om mee te doen met een staking
De werkgever zal misschien zeggen dat je verplicht bent te laten weten of je staakt: dat is onzin. In Europees Sociaal Handvest en jurisprudentie is duidelijk dat je niet hoeft te laten weten of je staakt of niet. De directie roept leidinggevende al op om niet te staken en zal jou binnenkort ook vragen of je van plan bent te gaan staken. Dat doen ze met maar één reden: ze willen zoveel mogelijk door laten vliegen en de impact van de staking zoveel mogelijk beperken (daarmee nemen ze overigens ook een groot veiligheidsrisico: stel dat ze het verkeerd inschatten en ze toch veel passagiers naar Schiphol komen). Of je nu van plan bent te werken of te staken: laat dit niet weten aan je werkgever. Zo verminderen we het veiligheidsrisico én zorgen we ervoor dat de KLM directie onder druk van deze staking snel weer aan tafel komt.
Jaap de Bie (Teamleider FNV Schiphol)
