18 april 2025
Op 16 en 17 april vonden opnieuw cao-sessies plaats met KLM. We praten je graag bij over wat er is besproken en waar we staan in het inmiddels al zes maanden lopende cao-traject.
Afgelaste multi-sessies, focus op grond
De gesprekken op 14, 16 en 17 april zouden oorspronkelijk in multi-verband plaatsvinden en zouden gaan over loon en looptijd. Omdat er op andere domeinen nog te weinig beweging is, zijn deze sessies afgelast.
We hebben de tijd op 16 en 17 april goed benut door het te gebruiken voor het cao-overleg over het gronddomein. We weten hoe belangrijk het voor jullie is dat er vóór de zomer een cao ligt. Vanaf het begin hebben wij als FNV aangegeven dat we een zorgvuldig proces belangrijk vinden. Dat het traject daardoor langer zou duren, was te verwachten.
Maar ons geduld begint op te raken: nu is het aan KLM om serieuze stappen te zetten.
Start modernisering Bijlage 15
Omdat er een Back on Track loopt en we jullie niet te lang in onzekerheid willen laten, zijn we begonnen aan de modernisering van Bijlage 15.
Let op: hiermee bedoelen we niet dat we sleutelen aan de waarde van het doorlopende sociaal plan, dat blijft gekoesterd. We willen Bijlage 15 vooral werkbaar maken in lijn met de huidige wet- en regelgeving.
Tijdens de sessies hebben we, samen met de andere bonden, onze visie en uitgangspunten op papier gezet. Er is onder alle grondbonden eensgezindheid over hoe wij Bijlage 15 willen moderniseren. KLM heeft daarop gereageerd met een eigen tegenvoorstel. Onderwerpen van gesprek waren onder andere de hoogte van de beëindigingsvergoeding en de bemiddelingstijd.
We constateerden daarnaast dat Bijlage 15 bepaalde belangrijke elementen mist, zoals de IPB-rechten en de plaatsmakersregeling. Deze stonden wél in het sociaal plan van 2016 en/of 2020, en willen we nu ook opnemen in de vernieuwde Bijlage 15.
We zijn er nog niet, maar KLM kan snel beschikken over een gemoderniseerde en werkbare Bijlage 15 – mits zij luisteren naar onze voorstellen.
Arbeidsmarkttoeslag: nog geen doorbraak
In het vorige overleg kwam de arbeidsmarkttoeslag (AMT) ter sprake. Voor de NVLT was het voorstel van KLM rondom de AMT onvoldoende om aan tafel te blijven; zij waren daarom op 16 en 17 april niet aanwezig.
Wij als FNV vinden het huidige voorstel van KLM ook te mager. We hebben tegenvoorstellen gedaan, waaronder het openstellen van de AMT voor álle technici binnen KLM, dus ook voor bijvoorbeeld bij Cargo.
Er liggen nog veel cao-onderwerpen op tafel en de tijd begint te dringen, dus we komen hier nog op terug.
Beslissende fase in mei
De volgende cao-overleggen staan gepland op 7, 13 en 16 mei. Deze dagen worden cruciaal voor het verdere verloop van het traject.
We hebben een belangrijke wens: een cao vóór de zomer. Het liefst bereiken we dit samen met KLM aan tafel. De sleutel tot een snelle cao ligt bij hen. Maar de sleutel tot een goede cao-deal ligt bij jullie, onze leden.
Hoe groter onze achterban, hoe sterker we staan. Hoe meer leden bereid zijn tot actie, hoe beter de resultaten. Ben je nog geen lid? Sluit je aan via deze link. Schrijf via deze link ook je collega’s in. Samen staan we sterk!
Met strijdbare groet,
De onderhandelingsdelegatie:
Walter van der Vlies (Platform), Nicole van Unen (Passage), Cees Verbaan (E&M)
Hacer Karadeniz & John van Dorland
Vakbondsbestuurders
