10 april 2025

Op 9 april vond er weer cao-overleg plaats met alle grondbonden en KLM. Tijdens deze sessie spraken we verder over de tijdelijke mobiliteitsregeling voor collega’s die dit jaar boventallig worden als gevolg van Back on Track. Ook reageerden we op de voorstellen van KLM over de ouderenregeling en de zwaarwerkregeling. Daarnaast presenteerde KLM een voorstel voor de technici.

Multi-overleg afgezegd
We willen jullie allereerst informeren dat de geplande multi-overleggen op 14, 16 en 17 april zijn afgezegd. De gesprekken over loon en looptijd vinden in principe in multi-vorm plaats. Dat betekent dat alle vakbonden van alle domeinen gezamenlijk onderhandelen met KLM over deze onderwerpen. De 0-lijn ligt nog steeds op tafel, maar voor ons, dus het gronddomein is die absoluut onaanvaardbaar.

Multi-overleggen kunnen pas plaatsvinden als alle domeinen voldoende zijn opgeschoten in het cao-traject. Omdat de andere domeinen, ondanks vele overleggen, nog te ver uit elkaar liggen, zijn de geplande data van volgende week volgens KLM te vroeg om het gezamenlijk over loon te hebben.

Wij willen door. Daarom gebruiken we 16 en mogelijk 17 april om het cao-overleg voor het gronddomein voort te zetten.

Back on Track en mobiliteit
De tijdelijke mobiliteitsregeling die KLM met ons wil treffen, vinden wij van groot belang. Zoals eerder met jullie gedeeld, staan wij op het standpunt dat Back on Track niet mag leiden tot gedwongen ontslagen of ongewenste mobiliteit. We hebben wederzijds voorstellen toegelicht en tegenvoorstellen gedaan. Dit gesprek wordt volgende week vervolgd.

Ouderenregeling en RVU
Op het gebied van ouderenregeling en RVU lijkt KLM in beweging te komen. Dat stemt ons hoopvol, al zijn we er nog niet. Wij willen een permanente RVU-regeling afspreken én een uitbreiding van het aantal functies dat onder de zwaarwerkregeling valt. Ook hierover praten we volgende week verder.

AMT en Technici
Door het tekort aan technici en de krapte op de arbeidsmarkt is in de vorige cao een arbeidsmarkttoeslag afgesproken voor medewerkers in technische functies binnen E&M. KLM heeft nu voorgesteld die toeslag te verlengen, maar tegen een lager percentage. Voor ons is dat onvoldoende. Bovendien vinden wij dat zo’n toeslag moet gelden voor álle technici binnen KLM, ongeacht de afdeling waar zij werken. Ook dit gesprek voeren we volgende week verder.

FNV-onderzoek: koopkracht en werkdruk
Onlangs hebben we een enquête gehouden onder onze leden. De resultaten spreken voor zich:

  • 63% van de invullers ervaart een hoge of zeer hoge werkdruk.
  • 62% houdt niet genoeg over om te kunnen sparen.

Eén ding is voor ons duidelijk: KLM moet nú investeren in het grondpersoneel. Wil je het hele onderzoeksrapport lezen? Dat kan hier

Doe mee!
Het cao-traject is spannend en complex. We maken stappen, maar de zwaarste discussies – zoals over loon – moeten nog komen. Tegelijk zien we dat actie loont: denk aan de forse loonsverhoging voor apotheekmedewerkers na meerdere stakingsdagen. Duizenden leden maakten daar het verschil.

Ook wij kunnen goede resultaten behalen, maar daar hebben we jullie bij nodig. Ben je nog geen lid? Sluit je aan via deze link. Schrijf hier je collega’s in.
Samen staan we sterk!

Met strijdbare groet,

De onderhandelingsdelegatie: 
Walter van der Vlies (Platform), Nicole van Unen (Passage), Cees Verbaan (E&M)

Hacer Karadeniz & John van Dorland
Vakbondsbestuurders

Aanbevolen artikelen