Nieuwsbrief – 06 oktober 2023
Door ontwikkelingen aan de onderhandelingstafels bij cabine en cockpit is er lang geen duidelijkheid geweest over de invulling van onze loonparagraaf. KLM heeft op donderdag 5 oktober eindelijk een aangepast voorstel gedaan, maar met dat voorstel maakt KLM een onverwachte draai. Daarom schorten wij de stemming op en roepen wij KLM terug naar de onderhandelingstafel.
Aanpassing loonparagraaf
KLM heeft voor de cockpit een andere loonafspraak gemaakt dan op de grond. Daarom doet KLM ook een aangepast voorstel voor het grondpersoneel. Hieronder zie je de verschillen:
Grond Oud | Cockpit | Grond Nieuw | |
Per september 2023 | €135,- p/m | 2% | 2% met een bodem van €135,- |
Per oktober 2023 | 6% | 6% | 6% |
Eenmalig (1-1-24) | €500,- | 2% van het jaarsalaris | 2% van het jaarsalaris |
Onze loonsverhoging van €135,- + 6% in 2023 pakt voor bijna alle inkomens in het gronddomein beter uit dan de 2% in de cockpit. Voor de inkomens boven €6750,- p/m is er een klein negatief verschil. Dat heeft KLM nu gerepareerd door een verbeterd voorstel te doen waarin is vastgelegd dat iedereen gegarandeerd 2% + 6% krijgt met op 1 september 2023 een bodem van €135,- p/m. Voor alle inkomens lager dan €6750,- p/m verandert er niks, de inkomens daarboven krijgen een kleine correctie. Onder stakingsdruk van de cockpit heeft KLM de vliegers een hoger eenmalig bedrag aangeboden in de vorm van 2% van het jaarsalaris. Datzelfde bod krijgt het grondpersoneel nu ook. Daarmee ontvangen alle KLM grondmedewerkers méér dan de oude €500,-, maar pakt die verhoging niet voor iedereen hetzelfde uit.
Onderhandelingen
Dat komt doordat KLM afwijkt van het eerdere onderhandelingsresultaat door een percentage, in plaats van een bedrag in euro’s, aan te bieden. Voor ons is dit aanleiding om KLM terug naar de onderhandelingstafel te roepen en alsnog een hoger bedrag in euro’s te eisen. Wij gaan er van uit dat we resultaat kunnen boeken en niet stranden in het zicht van de haven. Mocht dat onverhoopt het geval zijn dan vallen we terug op ons ultimatum en hebben we onze handen vrij om acties te organiseren om onze eisen alsnog te verzilveren.
Geduld
Ons geduld wordt op deze manier opnieuw op de proef gesteld. Wij blijven er bij KLM op hameren dat het grondpersoneel behoefte heeft aan een snel akkoord. Dan kan kunnen we aan de slag met de belangrijke inhoudelijke verbeteringen en kan de rust langzaam weer terugkeren. De afgelopen periode zijn we flink gegroeid. Dat heeft ons ver gebracht, om ook het laatste zetje te kunnen geven en de komende jaren maximale invloed te hebben is het belangrijk dat we blijven groeien. Praat met je collega’s en nodig ze uit om lid te worden via deze pagina. Samen staan we sterk!
Met vriendelijke groet,
David van de Geer
Bestuurder FNV Luchtvaart