Beoordeling blootstelling Chroom-6 KLM Airframe

Begin vorig jaar verscheen het onderzoeksrapport naar blootstelling aan Chroom-6 bij het KLM-vliegtuigonderhoudspersoneel. Bij het spuiten van chroom-6 houdende verf, het bewerken van chroom-6 houdende materialen en het uitboren en frezen komt de blootstelling voor. Het is geen verassing dat plaatwerkers/constructiespecialisten in grote mate zijn blootgesteld.

Jullie collega’s zijn al sinds 2019 bezig om de onderste steen boven te krijgen, maar herkennen hun werkzaamheden nog altijd onvoldoende in het onderzoeksrapport. Daarover zijn gesprekken geweest met KLM die hebben geleid tot een aanpassing, maar nog steeds is het beeld niet juist.

FNV Luchtvaart heeft daarom de hulp ingeschakeld van een onafhankelijke deskundige, Drs. M.D.A. Ticheler. Zij heeft aanvullend onderzoek gedaan en komt tot een nieuwe beoordeling. Deze beoordeling kunnen jullie vinden via deze link. Wij hebben KLM gevraagd dit aanvullende onderzoek te erkennen en toe te voegen aan het originele onderzoeksrapport.

Het onderzoeksrapport is destijds gevalideerd door een onafhankelijke commissie bestaande uit experts die mede op voorspraak van FNV zijn benoemd. KLM wil dat het aanvullende onderzoek door dezelfde commissie wordt getoetst. Wat ons betreft is dat akkoord, het zal duidelijkheid scheppen en hopelijk een einde maken aan een langslepend en frustrerend traject.

Voor ons is het belangrijk dat we nu niet opnieuw maanden moeten wachten. We zullen aandringen op een spoedige afhandeling. Wij houden jullie uiteraard op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Ben je nog geen lid?  Inschrijven kan hier. Samen staan we sterk.

Met vriendelijke groet,

David van de Geer
FNV Luchtvaart bestuurder

Aanbevolen artikelen