Nieuwsbericht – 14 mei 2025
Er is veel gebeurd de afgelopen week. Op 7 en 13 mei is opnieuw onderhandeld over de grond-cao. Op 12 mei overhandigden we onze petitie voor een eerlijke cao op Schiphol Plaza. Helaas zonder resultaat. KLM blijft vasthouden aan de nullijn en toont geen bereidheid om tegemoet te komen aan onze voorstellen.
FNV Luchtvaart onderhandelt zorgvuldig en constructief. In totaal hebben we meer dan 20 keer met KLM om tafel gezeten. Maar op 13 mei werd duidelijk: KLM zet geen serieuze stappen richting onze eisen. Het overleg heeft geen zin meer – we zijn uit-onderhandeld. Er is te weinig voortgang op punten die voor jullie belangrijk zijn. We bereiden nu acties voor.
12 mei: petitie genegeerd, ongelijkheid vergroot
De inzet van onze petitie is helder: de nullijn moet van tafel en ongelijkheid binnen KLM moet worden aangepakt. 2000 collega’s hebben de petitie ondertekend – een krachtig signaal. Maar op 12 mei verscheen KLM niet om de handtekeningen in ontvangst te nemen.
Diezelfde dag kwam naar buiten dat de top van KLM zichzelf een forse salarisverhoging heeft toegekend. Dat onderstreept de scheve verhoudingen binnen het bedrijf: de top beloont zichzelf, terwijl medewerkers op de nullijn worden gehouden.
Sociaal plan (bijlage 15): versobering onacceptabel
Op 7 mei stond bijlage 15 – het sociaal plan – centraal. Dit vangnet is cruciaal voor collega’s van wie de functie komt te vervallen. KLM wil dit plan flink versoberen. Wij zijn bereid mee te denken over modernisering, maar alleen als de waarde behouden blijft.
De gezamenlijke grondbonden hebben een tegenvoorstel gedaan. Onze ondergrens is duidelijk: 1 maandsalaris per dienstjaar als transitievergoeding. Het voorstel van KLM blijft hier ver onder.
13 mei: KLM blijft vasthouden aan nullijn
Op 13 mei presenteerde KLM een integraal voorstel als reactie op de gezamenlijke eisen van de grondbonden. Opnieuw bleek: de nullijn blijft staan. De looptijd en loonvoorstellen zijn door KLM buiten het voorstel gehouden, omdat zij dit ‘domeinbreed’ willen afspreken. Dat is onacceptabel.
Ook de overige voorstellen van KLM zijn onvoldoende. Hier de belangrijkste punten:
- Vervroegd pensioen (RVU): KLM wil een tijdelijke regeling tot 2028 en houdt de doelgroep beperkt. Wij eisen een permanente afspraak en een bredere toegang voor medewerkers.
- Technici en arbeidsmarkttoeslag (AMT): KLM wil technici gedeeltelijk buiten de cao plaatsen via een apart addendum. Dat verwerpen wij. Wij geloven in: samen uit, samen thuis. Bovendien sluit KLM sommige technici uit van de AMT. Wij vinden dat de groep die hiervoor in aanmerking komt, juist groter moet worden.
- Sociaal plan: KLM heeft een voorstel gedaan voor bijlage 15, maar deze waarde voldoet niet aan onze minimumeis.
- IPB: KLM heeft hier geen voorstellen voor gedaan. De bestaande ongelijkheid blijft daardoor in stand.
Hoe nu verder?
De onderhandelingen zijn stopgezet. We bereiden acties voor.
Op 20 mei bespreken we de situatie in een bestuursvergadering met actieve FNV-leden. We willen alle FNV-leden bij KLM graag bijpraten en horen hoe jullie tegen de ontstane situatie aan kijken. We organiseren daarom ledenvergaderingen op 27 mei. Plaats en tijdstip zullen we volgende week communiceren.
Hoe groter onze achterban, hoe sterker we staan. Hoe meer leden bereid zijn tot actie, hoe beter de resultaten. Ben je nog geen lid? Sluit je aan via deze link. Schrijf via deze link ook je collega’s in. Samen staan we sterk!
Met vriendelijke groet,
De onderhandelingsdelegatie:
Walter van der Vlies (Platform), Nicole van Unen (Passage), Cees Verbaan (E&M)
John van Dorland
Vakbondsbestuurder
